wist je datjes... - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van MariscaenMarije - WaarBenJij.nu wist je datjes... - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van MariscaenMarije - WaarBenJij.nu

wist je datjes...

09 April 2014 | Vietnam, Can Tho

wist je datjes:
- iedereen hier toetert. mochten ze hier boetes uitdelen voor onnodig claxoneren dan waren ze wel multimiljonair.
- de meeste mensen hier mondkapjes dragen.
- de stoplicht telt af, zodra de stoplicht 5 seconde aangeeft voordat hij op groen springt je dan al gas moet gaan geven.
- sommige vrouwen hier lange mouwen, lange broek en zelfs handschoenen dragen. deze vrouwen willen niet bruin worden.
- als je blank bent je in hun ogen rijk bent.
- het verkeer een grote chaos is en zodra het regent wordt het alleen maar erger!!!
- scouters en auto's er van houden om je af te snijden.
- het internetcafe hier vol zit met allemaal mannen die met elkaar aan het gamen zijn.
- zodra je kinderen tegen komt op straat je continu geroepen wordt.
- je hier zat met 4 mensen op 1 scouter kan!
- het weekend hier op zondag en maandag valt.
- het hier 5uur later is. waar we nog niet echt aan kunnen wennen als we contact met het thuisfront willen hebben.

afgelopen vrijdag zijn we eerst langs de bank gegaan. de euro's die we hier hebben ingezameld hebben we ingewisseld in vietnamneese dong.
Toen ze bij de bank zagen om hoeveel geld het ging, kwamen er steeds meer mensen bij staan! ze waren blijkbaar erg onder de indruk om het vele geld.
eind van de middag zijn we naar het project pagoda gegaan. hier moesten we de kinderen eerst gaan wassen. complete chaos.alle kinderen wouden tegelijk! gelukkig waren we met z'n 3en. 1 ging de kinderen wassen 1 afdrogen en de andere hield de kinderen tegen zodat ze niet allemaal tegelijk gingen.
na het wassen hebben we nog engelse les gegeven. De kinderen waren al erg moe, hadden de hele dag al school gehad en wij moesten ze nog weer engelse les geven, terwijl in een ruimte ernaast de nonnen bezig waren met bidden. dus dat verliep niet heel soepeltjes

zaterdag middag zijn we naar thien an geweest, een weeshuis. hier hebben we engelse les gegeven en met de kinderen gespeeld.
tegen 4 uur begon onze weekend.
eerst savonds gezellig met z'n allen bij de koreaan gegeten, erg leuk tentje en lekker eten!

zondag morgen zijn we met z'n 2en vertrokken richting vinh long. samen een weekendje er tussen uit. Want na een week in het vrijwilligershuis te hebben gezeten ben je hiet wel aan toe.
na 2 uur in de bus gezeten te hebben zijn we op een veerboot gestapt die ons naar het eilandje An binh bracht. Bij de homestay aangekomen eerst lekker gelunched.
na de lunch hebben we een fietstocht gemaakt over het eilandje.
we hadden onze persoonlijke tour guide mee:)
helaas werd de rustige fietstocht verstoord door een grote plensbui! na een paar keer geschuild te hebben maar weer gauw verder gefietst naar de homestay. Daar lekker gechild in de hangmat!
savonds hebben we meegeholpen met eten koken.
we hebben onze eigen spring rolls gemaakt en een soort van omelet.
de rest maakte zij.

de volgende dag zijn we vroeg opgestaan. we gingen een boottocht maken. dus om 6 uur ging de wekker.
eerst met de boot richting een honingfactory geweest. daar kregen we een kopje thee met honing, echt super zoet!
daarna doorgelopen naar een candyfactory. hier maakte ze gepofte rijst, gepofte noedels, eetpapier en nog een soort caramel snoepje! erg leuk om te zien hoe dat gemaakt werd.
verder met de boot gevaren, aangekomen bij een smaller riviertje zijn we overstapt op een roeitboot. we kregen beide een hoedje op. erg grappig. na de boottocht terug gegaan naar de homestay, daar nog even lekker in de hangmat gelegen.
smiddags met de bus terug gegaan, eerst probeerde de man van de bus ons geld af te troeven. hij wou 50.000 dong p.p. dit hebben we niet geaccepteerd. de heenweg hadden we namelijk 46.000 totaal betaald en dat waren we nu natuurlijk ook gewoon van plan! gelukkig bestaan er ook niet lieve vietnamneese die het voor ons opnam, met effect!
halverwege de busrit begon het weer enorm hard te regenen. helaas was het nog niet droog toen we eruit moesten, dus de regenponcho kwam tevoorschijn. helaas!!!

savonds hebben we onze weekplanning voor de komende week gekregen. totaal 8 dagdelen met projecten.

we beginnen al aardig een draai te krijgen met de projecten het leven hier.
inmiddels is de 2e week alweer aangebroken.
vanmorgen zouden we een project hebben maar het is een nationale dag waardoor het project waar we heen zouden gaan gesloten is. Dus een vrije dag vandaag.
vanmiddag gaan we nog een aantal pagoda's bezoeken en uiteraard wat foto's maken!

bedankt voor de leuke reacties, dat doet ons goed!

• 09 April 2014 - 07:56

Susan:

Super leuke foto's en een mooi verhaaltje xxxxx

• 09 April 2014 - 08:08

Anja:

Hallo meiden leuk dat we zo op de hoogte wrden gehouden. Ook mooi
    dat je wat foto's erbij hebt geplaatst zo wordt alles wat duidelijker.
    hey nog veel plezier verder en ik kijk uit naar het volgende verhaal.

• 09 April 2014 - 18:24

Marijke:

hallo marije en marisca

zo zit ik een hele tekst te typen en ben ik het kwijt, dus het zou me niets verbazen dat je nu dubbel ontvangt van mij. zou echt iets voor mij zijn. hahahahaha

ik vind het erg leuk om jullie belevenissen te lezen, zo lijkt het net of jullie heel dichtbij zijn, maar toch wetend dat jullie heeeel ver hier vandaan zijn.

ook de foto's op facebook zien er erg leuk en ook met die kinderen, er straalt gewoon blijdschap af, naar jullie toe.

ik wens jullie nog heel veel plezier en vooral lekker genieten, want de tijd gaat altijd veel te snel.

liefs en een dikke knuffel marijke

• 10 April 2014 - 21:48

Evert En Joke:

Wat zien jullie en beleven jullie veel.Het eten ziet er lekker uit.zijn jullie al wat bruiner geworden,of spoeld de regen het er weer af.hoe zit het met de souveniertje heb je al wat leuks gezien?We willen graag weten hoe het onderwijs is geregeld.En krijgen ze ook zwemles?? Wat voor werk doet de opgroeiende jeugd.Zo dat zijn een aantal vragen die je mee kunt nemen naar huis.We horen het wel.Zijn er ook oudere problemen?.Maar geniet vooral samen Groeten Evert en Joke.

• 14 April 2014 - 11:00

Silvia:

Hallo daar. Leuk om te lezen wat jullie beleven en doen daar.En dan de foto er nog bij dan kun je het je er wat bij voorstellen.Als ik dit schijf zijn jullie daar al weer twee weken wat vliegt de tijd. geniet er van en kijk al weer uit na jullie nieuwe belevenissen Groetjes daar.